Subtractive Eq-taistelu mutaa vastaan

Drum room filtering and cleaning.

Kaupallisesti miksattu biisi on äänimaisemaltaan avoin ja selkeä. Sen äänimaisemasta on poistettu taajuudet, jotka tekevät audiosta jotenkin tunkkaisen ja tukkoisen (muddy frequencies). Äänite kuulostaa siltä kuin se tulisi jotenkin peiton alta. Tämän ”mudan” poistaminen aloitetaan ekvalisaattorilla. Eq:n HPF- ja/tai LPF-filtereillä (high-pass-filter/ low-pass-filter tai LC ”lowcut”/HC ”hicut”) audiosta poistetaan (heikennetään/vähennetään) ensin tarpeettomat ja mutaa aiheuttavat taajuudet, jonka jälkeen kello/ bell-filterillä leikataan (cut) näiden välistä tarvittaessa vastaavia taajuuksia (ns. subtractive eq). Lähden järjestelmällisesti poistaamaan näitä taajuuksia. Kuvan mukaisesti olen aloittanut tämän rumpujen tilamikrofoneista: LC: 55Hz/12dbOct-HC: 13kHz/ 6dBOct-Cut: 400Hz/-3dB/Q=1. Mutta mitä ja miten pitäisi kuunnella? Missä järjestyksessä? Siitä seuraavaksi.

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: