Raitojen järjestely ja nimeäminen

Valmistelutoimet ja varsinainen miksaus kannattaa tehdä eri istunnoissa. Jo tekniseen valmisteluun hukkuu sen verran aikaa, että parhaimmat paukut on jo käytetty ennen ensimmäistäkään liun liikahdusta.

Oman raitajärjestyksen luominen ja sopivat nimet nopeuttavat merkittävästi miksausprosessia. Rummut löytyvät minulta aina vasemmalta tai ylhäältä, näkymästä riippuen. Bassorumpu reunasta jne. Rumpujen ja kaikkien muidenkin ryhmien värikoodaaminen eri väreillä helpottaa halutun raidan löytymistä.

Nimeän vielä raidat uudelleen oman maun mukaan. Rummut vaikkapa: KickIn (mikki bassorummun sisällä), KickOut (mikki rummun ulkopuolella), SnT (Snare Top/ mikki virvelirummun yläpuolelle), SnB (Snare Bot), hat (haitsut), OhL-OhR-OHs (overhedit Left-Right-ryhmä), TomHi, TomMid, TomLo, RoomM (yksittäinen tilamikki), RoomSt (stereoparimikki huoneessa). Yhdistän vielä kaikki rumpuraidat yhdelle koontiraidalle ryhmäksi ”Drums”, jolloin voin säätää koko rumpusetin voimakkuutta yhdellä liulla tai prosessoida kaikkia raitoja yhteisesti samalla EQ:lla (ekvalisaattorilla). Vielä yhdistän rumpuja keskenään tämän ryhmän sisällä: Bassorummut yhdelle liulle: Kicks. Vastaavasti Snares, OHs, Toms, Rooms.

Muita tyypillisiä nimiä, joita käytän: akustiset kitarat ovat esim. aGitStrum (komppi), aGitArp (näppäily/arpeggiot), aGitDbl (tuplattu sama osuus) ja ryhmästä aGits. Bassosta BassDi ja BassAmp (DI-boxi ja vahvari) sekä ryhmästä Basses. Muita esimerkkejä: eGitIntro, eGitSolo, eGits, BVocLo (backvocals matala), BVocAhhs, BVocDbl, BVocs, LVoc (leadvocal), LVocDbl jne.

Vielä ydistän kaikki ryhmät pääryhmille: DRUMS, PERC (perkussiot), BASS, GITS, KEYS, MISC (muihin ryhmiin kuulumattomat), BVOCS, LVOCS. Myös kaikille kaiuille, delaylle ja efekteille on oma pääryhmä ALL FX, jonne lopulta ohjaan kaikki efektit.

Lopulta yhdistän pääryhmät SUBMIX-ryhmäksi ja tämän vielä MAINMIX -liulle, joka säätää koko miksausta. Tämä sitten vielä MAINOUT, johon olen vielä yhdistänyt omassa ryhmässään kaikki referenssi-/verrokkibiisit, mikäli en käytä erillistä plugaria, johon olen tuonut haluamani verrokit vertailua varten.

Nimitys- ja ryhmittelytapoja on useita, joista mikään ei ole sinällään oikea tai väärä. Oleellista onkin, että järjestelmä on looginen, toistettava ja mahdollisesti jo valmiina templeittinä, johon sitten audioraidat vain siirretään. Oma templeittini on usean eri systeemin yhdistelmä, joka mahdollistaa pienillä muutoksilla kutakuinkin kaikki miksaamisessa tarvittavat manööverit. Toki, jos kyse on vain trubaduurista ja kitarasta, niin eipä tähän mitään templeittiä tarvitse. Järkeä saa käyttää ja yksinkertaisellakin systeemillä pärjää. Omani on pure HC, eli viimeiseen asti hincattu;-D

Edellä kuvattusta systeemistä puuttuu vielä joitakin osioita, mutta palaan niihin myöhemmin.

Kun kaikki on selkeässä järjestyksessä, niin pikku hiljaa alkaa olla aika aloittaa tekemällä ns. LevPan -pohjamiksaus (soitinkohtaiset alustavat voimakkuudet ja soittimien alustava sijoittelu stereokenttään). Itse näen tämän edelleen miksauksen valmisteluvaiheena, johon ei liity juurikaan mitään daideellista. Asiallisesti teknistä puuhaa. Jokainen oppii, jollei kaikki oo ”ihan sama”.

Tutustutaan ja maistellaan biisiä…

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: