Leadvocal, controlling dynamics-vokaalit ja dynamiikka

How to mix vocals. Controlling dynamics.

Nyt kaikista audioraidoista on käytännössä puhdistettu audion laatua heikentäviä ja tarpeettomia taajuuksia (subtractive eq) lukuunottamatta päävokaaleita (HPF n. 80 Hz). Kuuntelen lauluosuuden yksin sekä yhdessä muiden raitojen kanssa. Laulaja on kuitenkin hyvä ja äänitys tehty jonkinlaisessa eristetyssä ja varsin kaiuttomassa tilassa. Kuuntelen lähinnä mahdollisia mutaisia (muddy), honottavia/nasaaleita (boxy/nasal) ja ärsyttäviä (edgy, sibilance) taajuuksia. Usein äänitystilan oma saundi korostuu liiaksi. Basso-treble -balanssinhan pitäisi olla varsin luonnollinen, koska siihen verrattiin kaikkia muita soitinryhmiä ja niiden soittimia. Vaikka nykyisin laulun ylempiä taajuuksia korostetaan, ei kuitenkaan ole vielä sen aika omassa systeemissäni. Teen ainoastaan pienen ylempien taajuuksien korostamisen tiltshelffillä, jolloin päävokaali pääsee hieman paremmin esille. Koska mitään erityistä korjattavaa ei ole, niin lähden seuraavaksi selvittämään lauluesityksen dynamiikkaa.

Kaupallisesti tuotetun biisin vokalistin laulua on helppo seurata. Vokalistin ääni ei missään vaiheessa hypi korville tai häviä kuulumattomiin. Jotta oma miksauskin olisi laadullisesti lähempänä kaupallista tuotosta, on syytä kontrolloida lauluraidan dynamiikkaa, eli hiljaisimpien ja voimakkaimpien lauluosasten suhdetta. Mitä hevimmäksi genre menee, sitä vähemmän tunnutaan tuota dynamiikkaa avostettavan. Oma miksaus on kuitenkin hillittyä nääsvillerokkenrollia, jolloin dynamiikkaakin saa olla enemmän.

Ennen kuin kosken komperssoriin tai muuhun dynamiikkaprosessoriin, analysoin lauluraidan dynamiikan kuuntelemalla sitä muiden raitojen kanssa. Koska vokalistin ääni ei juurikaan huku eikä toisaalta erotu voimakkuudeltaan häiritsevästi missään vaiheessa, on lauluraita äänitetty todennäköisesti kera jonkinasteisen kompressoinnin. Ajan lauluraidan myös oppimismielessä plugarin lävitse, jolloin voin todeta, että voimakkaimpien ja hiljaisempien kohtien ero on hillityt about 8 dB. Hyvin äänitetty! Sama kuvina:

How to mix vocals. Finding the laudest parts (-19 dbFS).

Yllä laulajan ääni on voimakkaimmillaan n. -19 dBFS ja alla vastaavasti hiljaisimmillaan n. -26.7 dBFS eli vajaa 8 dB (26.7-19.0 dB):

How to mix vocals. Finding the quiet parts (-26.7 dbFS).

Alustavasti kokeilenkin kaventaa dynamiikan puoleen, josta sitten voi hienosäätää dynamiikkaa miksauksen edetessä. Käytän omaa perusasetustani hillitylle kompressoinnille doonouharm-hengessä: ratio 2:1, attack 10 ms, release 40 ms, jolloin ylimmästä kuvasta näkyy visuaalisesti selvästi, kuinka tresholdin ylittävän audion dynamiikka on puolittunut ration mukaisesti. Treshold on laskettu juuri hiljaisimpien laulukohtien tasolle. Näin kompressorin ”neula” liikkuu mukavasti 0-4 dB välillä laulun dynamiikkaa seuraten. Vielä tarkistan, että kompressoitu ja kompressoimaton raita ovat kuta kuinkin samalla voimakkuudella ja kompensoin tarvittaessa kompressorin output-volumea kompressorista käsin. Tiputan ration 1.5:1, jotta vokaaliin jäisi tässä vaiheessa hieman enemmän luonnollista dynamiikkaa.

Yllä oleva tilanne on hyvä esimerkki siitä, että asioita ei kannata arvailla, tai kritiikittömästi ottaa vastaan neuvoja. Ilman analysointia, ylikompressoinnin vaara olisi ollut ilmeinen. Nyt jos olisin vielä soveltanut tilanteeseen ehkä kaikkein yleisintä youtuben kompressori-juttua, eli olisin laittanut peräkkäin 1176 + LA2A:n, olisin hävittänyt laulusta luonnollisen dynamiikan kokonaisuudessaan (yleensä demoissa kompressoidaan yhteensä noilla värmeillä GR 8-12 dB…).

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: