LevPanMix-ensimmäinen kontrolli: the spectrogram test

Aloitan miksauksen aina samoilla kuulokkeilla ja pyrin siihen, että kuuntelen miksaustani suurimman osan ajasta samalla voimakkuudella. Tuo voimakkuus on varsin maltillinen. Olen etsinyt sellaisen voimakkuuden, joka tuntuu miellyttävältä korviin ja voin kuunnella tuolla voimakkuudella musiikkia pidempiäkin aikoja. Tämäkin on sellainen oman korvien sweetpotti, jonka oppii, kun siihen kiinnittää huomiota. Koska kuulemme eri tavalla matalia ja muitakin taajuuksia riippuen musiikin ”voimakkuudesta” (Fletcher-Munson equal-loudness contour), on tärkeää pyrkiä kuuntelemaan omaa miksaustaan ja verrokkikappaleita mahdollisimman samalla voimakkuudella. Välillä tiputan voimakkuutta -12 dB plugarilla, jonka olen laittanut MAINOUT -liulle, jolloin saan toisen ”kuulokulman” miksattavaan kappaleeseen, sen soidessa nyt varsin hiljaisella voimakkuudella.

Käytän pääsääntöisesti kuulokkeita, koska miksailen usein iltaisin enkä halua häiritä muuta perhettä tai kerrostalonaapureitani. Tässä vaiheessa voisin vaihtaa jo/välillä kaiuttimiin, mutta olen pyrkinyt opettelemaan, miltä kaupallisesti masteroidut biisit kuulostavat kuulokkeissani tuolla omalla voimakkuudellani kuunneltaessa. Omien pääkuulokkeiden äänimaiseman oppiminen on todella oleellista lopputuloksen toistettavuuden kannalta. Toki sama koskee omaa kotistudiotilaakin kajareiden kautta kuultuna. Palaan tähän myöhemmin tarkemmin.

Koska oma tavoitteeni on verrata omaa miksaustani jo tässä vaiheessa kaupalliseen verrokkiin, ajan kuuntelun ohella kaupallisen verrokin analyysiohjelman/plugarin lävitse, joka näyttää verrokin Eq-jakauman laajalta taajuusalueelta. Kuvasta näkee, että verrokki on todennäköisesti konvertoitu wav-tiedostoksi mp3-formaatista, koska ylimmät taajuudet 15kHz kohdalla leikkautuvat jyrkästi.

Tyypillinen kaupallisen miksauksen/masteroinnin Eq-jakauma.

Tämän jälkeen analysoin oman LevPanMix-versioni vastaavalla tavalla ja teen tarvittavat muutokset, esim. nostan bassorummun liukua, jotta oma Eq-käppyräni muistuttaisi mahdollisimman paljon verrokin käppyrää. Vaikka silmillään ei pitäisi miksata, niin tottahan toki kaikkia aisteja saa käyttää hyväksi. Tarkoituksena ei ole kopioida verrokin käppyrää sellaisenaan, vaan tavoitella omassa miksauksessa vastaavaa eq-käyrän muotoa. Tuo muoto kun toimii. Kuva on BlueCatAudion edullisesta plugarista, joka selviytyy tästä hommasta mallikkaasti.

Oma LevPanRef-miksaukseni. Ollaan hyvässä lähtökohdassa.

Korjausten jälkeen printtaan vielä LevPanRef-version toiseksi verrokiksi. Nyt voinkin verrata varsin hyvin omin korvin, miten ja miksi oma alkuperäinen LevPanMix ja LevPanRef eroavat toisistaan. Loistava oppitunti omien kuulokkeiden äänimaiseman oppimiseen. Tässä vaiheessa kuuntelen vielä kajareista omat versioni sekä verrokin.

Tämä on esimerkki siitä, kuinka kaupallista miksausta voi käyttää hyväkseen heti alkuvaiheessa. Sen avulla voidaan varmistaa, että prosessoimattomat soitinraidat ovat hyvässä balanssissa keskenään jo alusta lähtien. Tämän työtavan opin Audiomasterclassin miksaus- ja masterointikursseilla. Ks esim. linkki https://www.youtube.com/watch?v=dsSCMbzQ5cA .

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: