Kick In…

Nyt kun fiilisraitojen taustalle on luotu sopiva tilan tuntu overheadeilla ja huonemikeillä, palautan kaikki ryhmäliut alkuasentoon ja toistan edelleen luuppina kertosäettä kaikkien raitojen soidessa taustalla. Sitten nostan bassorummun liukua, kunnes kuulen sen sopivalla voimakkuudella. Yleensä aloitan suoraan tuomalla sisämikin samalla voimakkuudelle, kuin overheaditkin ovat (tai hieman alle) ja basarin ulkopuolisen mikin muutaman dB:n hiljaisemmalle. Edellisen postauksen kuvasta näkyyn, kuinka Kicks-alaryhmän valopylväs lähestyy -12 dBFS ja overheadit liikkuvat -12 dbFS tuntumassa. Vastaavasti tuon ensin molempien virvelimikkien voimakkuudet yhtä voimakkaina siten, että niiden ryhmä ”Snares” on samalla voimakkuudella kuin Kicks -ryhmäkin. Tarkistan samalla, että sekä basariraidat että snareraidat ovat keskenään ja vielä overheadeihin nähden oikeassa vaiheessa (phase check). Oikean vaiheen tunnistaa jälleen siitä, että saundi on tuhdimpi ja siinä on enemmän bottnea.

Yleensä KickOut -mikillä pyritään saamaan bassorumpuun edemmän bodya (bassotaajuuksia). Tässä vaiheessa jätän hetkeksi vain rumpuryhmän soimaan, jotta kuulen paremmin milloin KickOut -mikkiä on sopivasti, eli se tuo KickIn -raitaan hieman bodyä. Itse haen sopivan määrän liikuttamalla Out-liukua ensin selvästi liialliseksi ja heti perään liian hiljaiseksi (esim +3 ja sitten -3 hiljaisemmalle). Sitten vain haarukoidaan ja kavennetaan aluetta, kunnes bassorumpuryhmässä on sopivasti In-mikistä napsua (beaterin iskua) ja bodyä sopivasti Out-mikistä. Korjaan samalla kick-ryhmäliukua sopivalle tasolle. Kuulen itse tuon sweetpotin jo aiemmin kertomallani tavalla. Oleellista tässäkin on, että vertaan koko ajan tuota bodyn määrää fiilisryhmään, jonka laitan hienosäätöä varten soimaan. Eli basarin yleisen määrän kuulen itse parhaiten kuuntelemalla sitä kaikkien muiden raitojen kanssa ja KickOutin hienosäädön teen ensin vain rumpuryhmän kanssa ja viimeistelen fiilisryhmän kanssa. Tällöin kukin tausta auttaa eri asioihin liittyvässä päätöksenteossa.

Vastaavasti virvelin alamikin liukua liikuttamalla ylöspäin, saadaan virveli kuulostamaan kirkkaammalta ja siltä kun se olisi lähempänä kuulijaa. Alamikin kanssa kannattaakin nähdä hieman enemmän vaivaa ja koittaa pienillä säädöillä saada Snares-ryhmä soimaan about sopivassa paikassa ja voimakkuudella siinä tilassa, joka ensin tilamikeillä luotiin. Virvelin ylämikki tuottaa lähinnä bodyn ja alamikki (SnareBottom) lisää ensisijaisesti ”crackiä” ja ”sizzleä”, joka syntyy metallisesta virvelimatosta rummun alakalvolla.

Tämän jälkeen etsin sopivan paikan luupille, jossa rumpali nautiskelee haihateilla. Nämä onkin varsin helppo tuoda tässä vaiheessa sopivalle tasolle. Kun overheadit yleensä jo tuottavat hyvin haihatin äänen, niin lähimikitetty haitsu vain tuodaan sopivasti tukevoittamaan koko rumpujen tuottamaan äänikuvaa. Jos rumpali mätkii suhteettoman voimakkaasti haitsuja, niin välttämättä lähimikitettyä haitsua ei tarvitse/ voi edes käyttää. Hyvä rumpali osaa soittaa settiään tasapainoisesti. Haitsun panoroin hieman vasemmalle ns. rumpalin näkökulmasta kuuntelemalla samaan aikaan overheadeja ja haitsua. Haitsun pitäisi kuulua stereokentässä samassa paikassa kuin ne kuuluvat overheadeistakin. Haitsuista tarkistan myös, että ne ovat oikeassa vaiheessa overheadeihin nähden.

Lopuksi tuon mukaan vielä tomit, joiden voimakkuuden säädän keskenään samalle tasolle ja panoroin rack-tomin hieman vasemmalle ja floor-tomin oikealle (rumpalin näkökulmasta) siten, että ne peilaavat overheadien stereokuvaa. Panoroinnin hienosäädänkin kuuntelemalla tomifillejä pelkästään overheadien kanssa. Tarkista vielä vaiheen overheadeihin.

Lopuksi vielä tasapainoitan kaikki rumpuraidat keskenään ensin fiilisryhmien kanssa ja lopuksi kaikkien raitojen soidessa.

Vielä kertaalleen käyn lävitse kaikki ryhmät yksitellen ja lopulta yhdessä ja varmistun miksaamisen toisesta säännöstä: jokaisen bändiläisen äidin pitää kuulla, kuinka hienosti heidän poikansa tai tyttönsä soittaa. Laulajan äiti ei myöskään ole tyytyväinen, jollei laulu ole sen verran voimakkaammalla, että sanoista saa selvää. LevPanMix rocks!

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: